Stockholm, Sverige

Stockholm, Sverige

Behandlingar

Här hittar du en kort beskrivning av våra behandlingar

Allmäntandvård
Akuttandvård
Bettfysiologi
Blekning
Estetisk och kosmetisk tandvård

Allmäntandvård

• Undersökningar av tandläkare eller tandhygienist.
  • Röntgenundersökningar där vi kan erbjuda Panoramaröntgen.
  • Förebyggande behandling hos tandhygienist och tandläkare.
  • Sedvänlig behandling hos tandläkare såsom lagningar med kompositmaterial, rotbehandlingar och tandutdragningar.

Akuttandvård

Om du har tandvärk, skadat eller slagit ut en tand eller har andra akuta besvär i munnen så hjälper vi dig att snabbt få en akuttid hos oss.

Bettfysiologi

• Ett bett i obalans kan ge olika typer av besvär.
  • Har du knappningar i käken, trötthetskänsla i käkmuskler, vaknar med huvudvärk eller ont i nacken kan detta bero på tandpressning/tandgnissling.
  • Utifrån de problem du har kan vi erbjuda dig olika typer av behandling.

Blekning

• Tandblekning är en eftertraktad behandling, hos oss kan du bleka dina tänder.
  • Med hjälp av beprovade metoder kan vi snabbt bleka dina tänder.
  • Vi rekomenderar att först genomgå en undersökning hos tandläkare eller tandhygienist.

Estetisk och kosmetisk tandvård

• Våra estetiska behandlingar kan ge dig ett ungdomligt och friskt leende.
  • Vi kan hjälpa dig med högkvalitativa kosmetiska behandlingar och restaurera nedslitna bett.
Implantatbehandling
Kirurgi/protetik
Profylax/parodontal behandling
Snarkskenor
Tandvårdsrädsla

Implantatbehandling

• Vid förlust av enstaka eller flera tänder kan dessa ofta ersättas med implantat.
  • Implantat opereras in käkbenet och används som stöd för att fästa en eller flera porslinständer på.

Kirurgi/protetik

• Vi opererar bort visdomständer eller andra tänder som kan skapa ohälsa.
  •  Vid problem eller förlust av tänder eller tandfrakturer kan vi hjälpa dig med protetisk behandling i form av kronor, broar, avtagbara proteser eller implantat.

Profylax/parodontal behandling

Parodontit innebär en fortlöpande nedbrytning av benvävnaden runt tänderna som kan leda till tandlossning och tandförlust om den lämnas obehandlad. Sjukdomen orsakas av bakterier som fäster och växer på tandytorna, speciellt i områden under tandköttskanten. Inflammationen leder till att ben och bindväv bryts ner, tandfästet försämras. Sjukdomen kan hindras/begränsas om de bakterier som orsakar inflammationen tas bort. Tandhygienisten hjälper dig att få en frisk mun genom kontinuerlig behandling och uppföljning. Vår tandhygienist har lång erfarenhet av parodontitbehandling.

Snarkskenor

• Snarkning  beror på att det är trångt i de övre luftvägarna när du sover, oftast i svalget eller i näsan. Det är ett ljud som uppkommer genom vibrationer i svalget under sömn p g a huvud/halsens utformning. Snarkningen kan förvärras vid förkylning, alkoholpåverkan, ryggläge samt obesitas.
  • Sömnapné är ett andningsuppehåll som drabbar cirka 10 % av dem som snarkar. För att det skall betraktas som apné måste uppehållet vara längre än 10 sekunder. Man har även funnit ett samband mellan ökad risk för hjärt- och kärl sjukdomar och sömnapné.
  •  Oavsett om du snarkar eller har sömnapné kan detta behandlas med en snarkskena. Snarkskenan är en enkel oral apparatur som är individuellt anpassad.
  • Snarkskenan förhindrar andningsuppehål och snarkningen genom att vidga andningsvägarna under sömn.
  •  Genom att skjuta fram underkäken medan man sover skapas goda förutsättningar att ta bort eller lindra besvären. Vi tar emot remisser från din läkare.

Tandvårdsrädsla

Det är inget ovanligt att känna viss oro inför ett tandläkarbesök och detta kan yttra sig på olika sätt. Vanliga symptom kan vara yrsel, svettningar, ont i magen, illamående och ångest. I extrema fall kan blotta tanken på ett tandvårdsbesök göra personen svimfärdig. Stark tandvårdsrädsla kan medföra att personen i det längsta undviker att uppsöka tandvård, vilket i sig ofta leder till mycket omfattande behandlingsbehov och höga tandvårdskostnader.

Det finns olika metoder att behandla och dämpa tandvårdsrädsla. Vi tar dina problem på största allvar och har både kunskap och erfarenhet för att bemöta och behandla dig på bästa sätt.